torstai 4. helmikuuta 2016

Suomenruotsalaiset

Luin nyt illalla mielipide kirjoituksen pohjalaisesta ja pisti kyllä taas miettimään.
(Tässä; http://m.pohjalainen.fi/mielipide/yleisöltä/ruotsinkielisetkin-suomalaisia-1.1620904)

Itselläni on äidinkieli Suomi ja puhun sujuvasti suomea mutta kirjoittelu voi olla joskus hankalaa, siinä voi olla syynä että olen käynyt ala-asteen, yläasteen, amiksen ja lukion ruotsinkielellä :)
Ruotsia siis osaan vaikka välillä voi sanat olla hukassa ja silloon mun puheesta tulee "svinska" eli heitän puuttuvan sanan suomeksi.

Mun teini-iässä ei ollut minkäänlaista ongelmaa suomenkielisten ja ruotsikielisten välillä.
Kaikki olivat yhtä ja samaa kaveriporukkaa ja kaikki tulivat toimeen kaikkien kanssa.

Mutta nyt vanhemmalla iällä kun somessakin lukee niin kauheen rasistista puhetta molemmista suunnista, niin suomea puhuvilta ja ruotsia puhuvilta..

Esim se helv*tin typerä postin mainos kun ei ollut ensin ruotsinkielellä ollenkaan, jessus mikä haloo siitä syntyi.
Mulle se oli ihan sama hailee olisko ollut siansaksaksi, typerin mainos ever ja törkeetä paperin tuhlausta jonku mainoksen takia jota ollaan hyvin osattu elää ilman tähänkin asti.

Pelottavaa on kuiteskin se että omalla äidinkielellä ei saa palvelua monessa paikassa.
Esim mä en saanut palvelua omalla äidinkielelläni synnytyksen jälkeen vuodeosastolla, eikä se mua nyt niinkään haittaa kun osaan ruotsia mutta se on periaatekysymys ja kai nyt mieskin olisi halunnut ymmärtää mitä kaikkee siellä sairaalassa sanottiin vaikka hänkin hyvin ymmärtää ruotsia.

Törkeintä mitä oon kuullu näinä päivinä on "mee takas sitte ruottiin"
Makee mitäköhän mä sinne lähen soutelemaan kun en edes ole ruotsalainen, varsinki nykyajan teinit tykkää tota lausetta huudella ja joka kerta tekee mieli vastata "mun esi-isien äidit on teidätki synnyttänyt".

Tossa pohjalaisen mielipide kirjoituksessa nauroin vedet silmissä kun hän kirjoitti siitä närpiön pubista ja jääkiekosta.
Ja siitäkin tuli mieleen että mua ei vois ikinä lähettää närpiöön, en tajuais varmaan yhtään mitä siellä yritettäisiin kertoa.

Mä voisin höpöttää tästä asiasta vaikka kuinka paljon mutta parempi lopettaa ennen kun tulee kauheen pitkä romaani. Nati <3

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti